tirsdag 30. november 2010

Drømmer i en tråd

Nå er morgenen omme og igjen forsvant en dag bort
Jeg holder fingrene på speilet tiden går så alt for fort
Jeg kjenner ikke lengre den som ser tilbake på meg
Jeg står her som en fremmed sammen med deg

Alle drømmer henger stille
Sammen henger de på rad
Om jeg kunne gjøre som jeg ville
ville tråden gitt meg svar

I tråden henger minnet om den jeg engang var
nøkkelen til døren er det du som bar
natten skjuler mine drømmer og jeg sitter fast
for aleine til å finne det jeg engang mast

Alle drømmer henger stille
Sammen henger de på rad
Om jeg kunne gjøre som jeg ville
ville tråden gitt meg svar

Men i morgen skal jeg finne nøkkelen et sted
og da skal jeg endelig klare å klippe tråden ned
Igjen forsvinner alle drømmer helt til solen atter titter frem
Og jeg håper at i morgen vil jeg bringe tråden hjem

Alle drømmer henger stille
Sammen henger de på rad
Om jeg kunne gjøre som jeg ville
ville tråden gitt meg svar

7 kommentarer:

  1. stolt av deg, Tonje! Du er flink! Gleder meg til din første bok blir utgitt! Klem <3

    SvarSlett
  2. Nydelig flinke Tonje vennen min <3. Klem fra Christine

    SvarSlett
  3. Et dikt fylt av undring og pågangsmot med et hint av eksistensens kapasitet for fremmedgjøring og ubehageliget! Hyggelig tema og gode måter å behandle aspekter av uttrykkeren, undringene, og virkeligheten på.

    Selv er jeg mer minimalistisk av meg, så jeg synes noen av linjene blir litt lange.
    Spm : Hvis jeg fjerner "gjøre" fra fjerde linje andre vers så blir de to strofene i andre vers rytmisk like. Har du unngått det med vilje?

    Hyggelig lesning!

    SvarSlett
  4. Det repeterende andreverset er forresten skikkelig fint. Et av de penere ønsker jeg har møtt på på en stund!

    SvarSlett
  5. takk <3 setter pris på tilbakemeldingen klem

    SvarSlett